Over de business

Weak ties: wat is het en wat kan het voor jou betekenen

Jurriën Piekaar
31 August 2019 - 5 min reading time
Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Whatsapp, het grootste kanaal, heeft zo’n 11,9 miljoen gebruikers. Facebook volgt met 10,1 miljoen gebruikers en LinkedIn groeit sterk met 4,6 miljoen gebruikers. Er zijn ontzettend veel platformen en tegenwoordig kunnen we niet meer zonder. Ons gehele netwerk zit hierop. We spreken onze vrienden in het buitenland, maken plannen voor feestjes en we maken connecties voor nieuwe mogelijkheden. Op elk kanaal hebben we wel honderden connecties. Onder deze connecties zitten ‘echte’ vrienden, kennissen en mensen die we misschien een enkele keer hebben ontmoet. Maar om je netwerk optimaal te gebruiken, zijn het meestal niet je goede vrienden, ‘strong ties’, die het meest waardevolle zijn. Neem dit zijn het juist de ‘weak ties’ die deuren openen naar nieuwe uitdagingen en kansen voor bijvoorbeeld jouw carrière.

Beter een goede buur dan een verre vriend


Als twee mensen een goede vriendschap hebben, veel met elkaar optrekken en een hechte band hebben (sterke verbinding), dan zullen zij waarschijnlijk dezelfde vriendenkring hebben of dezelfde mensen kennen. Hierdoor hebben deze twee mensen toegang tot dezelfde informatie en mensen. Dit is niet of minder het geval bij kennissen, een zwakke verbinding. Een zwakke verbinding kan van groot belang zijn bij verschillende situaties. Het kan namelijk de brug vormen naar gebieden, waar je als persoon nooit zou komen. Ook niet met die hechte vriend. Een voorbeeld? Heel simpel. Stel je voor: iemand van de marketingafdeling heeft informatie nodig over juridische of financiële kwestie. Die wendt zich tot collega’s van die afdelingen. Niet naar iemand vanuit zijn eigen team of naar zijn goede vrienden. 

Granovetter


Granovetter onderzocht de invloed van netwerken bij het vinden van een baan. Hij ontdekte dat 80% van de ondervraagden via informele netwerken aan een baan was gekomen. Hiervan  kreeg 55% een baan via een bekende die ze slechts af en toe ontmoetten. 28% kreeg een baan door een relatie die ze zelden ontmoetten, zoals een verre kennis. Dat maakte de verrassende conclusie dat mensen hun baan vinden via mensen die ze af en toe zien. Kortom, niet het sterke netwerk hielp mensen dus verder, maar juist hun zwakke verbindingen. De weak ties. Deze 'weak ties' introduceren je in een nieuwe wereld met nieuwe netwerken die jij niet kent of überhaupt ooit zou zien. 

Dus hoe werkt het dan?

In het voorbeeld zie je hoe de theorie werkt. Geert heeft veel verbindingen met mensen in zijn eigen netwerk en heeft dus vele ‘strong ties’. Sven heeft een aantal ‘weak ties’ met meerdere communities. Sven en Geert hebben beide binnen een netwerk een functie. Geert kan met zijn ‘strong ties’ veel mensen samen brengen. Sven is daarentegen in de ideale positie om in contact te komen met veel verschillende mensen, die verschillende informatie dragen. Omdat Sven in contact staat met meerdere netwerken, kan hij gezien worden als iemand die in staat is om nieuwe deuren te openen voor andere mensen. Sven wordt ook wel een knowledge broker genoemd. 

De weak ties


Iemand die over een groot netwerk beschikt en ook over een groot aantal actieve ‘weak ties’,  is de juiste persoon om informatie of kansen door te krijgen. Wanneer een connectie ook daadwerkelijk waarde heeft, noemen we dat sociaal kapitaal. Hierbij gebruiken we de volgende 3 W’s:
- Wie ken jij?
- Wat kunnen zij voor jou doen? Of wie kennen zij?
- Willen zij het dan ook voor jou doen? 

Het is dus van belang met wíé je een connectie hebt. “The more, the merrier”. Daarnaast moeten deze personen ook in staat zijn om iets voor jou te kunnen betekenen, direct of indirect. Als jij weet wie dat voor jou kunnen zijn, dan kun je dus ook zeggen welke personen van belang zijn voor jou. Uiteindelijk blijft het belangrijk dat die persoon zelf ook wat voor jou wil doen, anders heb je er niks aan. Een groot sociaal netwerk is dus niet altijd een garantie op een effectief sociaal netwerk. Maar de theorie bewijst dat je beter de ‘vage’ kennis kan aanspreken, dan je goede vriend, want deze vage kennis komt naar jou met vernieuwende en waardevolle ideeën die de brug vormt. 

Burt (2000) borduurde op Granovetter voort door te beschrijven dat er drie belangrijke voordelen zijn van een goed netwerk:
- Ten eerste schrijft hij dat een goed netwerk kan zorgen voor ‘Toegang’, betekenend dat een goed netwerk je toegang geeft tot waardevolle informatie, zoals hierboven beschreven.
- Ten tweede schrijft hij over ‘Timing’, waarin hij bedoelt dat een goed netwerk ervoor kan zorgen dat je bepaalde informatie eerder krijgt dan anderen.
- Ten derde, en wellicht de belangrijkste, is de ‘Verwijzing’ waar hij over schrijft. Hiermee bedoelt hij dat mensen in je netwerk sneller naar jou verwijzen als er een bepaalde opportuniteit zich voordoet. 
Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring